In deze blog bekijken we de geschiedenis van Ford in Europa. Ford is de trots van Amerika en is al vanaf het begin actief in Europa, maar toch lukt het ze niet om hier te domineren. Waarschijnlijk heb jij als lezer van deze blog ervaring met Ford auto’s. Heb je echter zin om eens een andere auto te rijden dan Ford? Vergelijkbare auto’s vind je bij autoverhuur Rotterdam. We raden aan om een weekend een auto te huren en eens te voelen hoe dat is. Maar natuurlijk gaat deze blog over Ford, dus laten we er direct induiken.

De geschiedenis van Ford in Europa

Zoals eerder genoemd is Ford een groot merk in Amerika, waar de Amerikanen ook oprecht trots op zijn. Ford heeft namelijk de automatisering in fabrieken groot gemaakt, waardoor auto’s aan de lopende band de fabrieken uitsnelden. Ford werd in 1903 opgericht en in 1911 werden de eerste auto’s al naar Europa verscheept. Niet lang daarna werden er kantoren in Europa opgezet om de markt te penetreren. Veel landen in Europa kennen hun eigen Ford succes. In Engeland werd bijvoorbeeld de Anglia ontwikkeld. Een groot succes. In de jaren zestig van vorige eeuw besloot Ford om eindelijk een Ford Europe op te richten om zodoende een grote speler te worden. Ze lanceerden nieuwe modellen zoals de Ford Transit, Ford Escort en Ford Taunus. Vooral de Ford Escort was razend populair.

Tegenvallend front

In Amerika heeft Ford veel meer successen gekend dan in Europa. Hier zijn auto’s als de Ford Focus en Fiesta zeer populair, maar ze hebben niet het succes van de Ford Mustang kunnen evenaren in Amerika. Het probleem van Ford was dat ze te lang de auto’s in Amerika bleven produceren en dat wij in Europa niet gewend zijn aan de handeling en het vermogen van Amerikaanse auto’s. De voorkeur bleef naar Duitse auto’s gaan. In de laatste decennia is Ford steeds meer in Europa gaan produceren, maar het blijkt te laat. In juni 2019 maakte Ford bekend ruim 20% van alle Europese banen te schrappen en een nieuwe strategie te hanteren. Alle nieuwe modellen worden milieuvriendelijker. Wat zal de toekomst van Ford in Europa brengen? Wij hopen een groot succes.