Digitalisering vindt zijn weg naar bijna alle gebieden van ons leven. Hoewel velen in het dagelijks leven overstuur zouden zijn zonder smartphones & Co., kunnen bedrijven meestal niet meer zonder digitale helpers. Deze maken hectische dagelijkse zaken echter niet alleen gemakkelijker voor bedrijven, maar kunnen ook een positief effect hebben op de tevredenheid van hun eigen klanten. Daarom willen we crm-software voor autoverhuurbedrijven hieronder nader bekijken. Eerst moet echter worden gedefinieerd wat CRM- of CRM-software eigenlijk is. 

Wat is CRM? 

De afkorting “CRM” verwijst naar customer relationship management; Duits klantrelatiebeheer of klantenservice. Klantrelatiebeheer omvat twee dingen. Enerzijds verwijst het naar de consistente oriëntatie van een bedrijf op haar klanten. Aan de andere kant gaat dit echter ook gepaard met het strategisch ontwerpen van alle klantrelatieprocessen. 

Het belang van CRM 

Customer relationship management is van groot belang in de wereld van vandaag. Alleen degenen die als bedrijf echt aan hun klanten kunnen voldoen, kunnen aan hun eisen voldoen. Een CRM-systeem  levert een belangrijke bijdrage aanhet mogelijk maken van een360-graden beeld van de klant.

Wat is eenCRM-systeem?

In wezen is CRM-softwareeen systeem waarmee alle klantrelatieprocessen digitaal in kaart kunnen worden gebracht. Deze processen kunnen vervolgens via de software worden aangestuurd en geoptimaliseerd. 

Op technisch niveau worden verschillende functies en modules gebruikt, die als voorbeelden in het volgende zullen worden onderzocht. 

CRM-systemen voor contactbeheer

Misschien wel de meest rudimentaire functie van een CRM-systeem is contactbeheer. Op deze manier maken CRM-systemen het mogelijk om alle relevante klantgegevens centraal op één plek te beheren. Door gebruik te maken van een uniform systeem worden duplicaten en datasilo’s vermeden en neemt de kwaliteit van de data toe. 

Automatisering

Daarnaast heeft CRM-software vaak softwaregebaseerde automatiseringen die kunnen worden gebruikt om bedrijven te ontlasten, vooral bij het uitvoeren van administratieve taken. Dit geeft het personeel extra capaciteit om zich te concentreren op meer gerichte activiteiten. 

Functies van een CRM-software 

Daarnaast bevatten moderne CRM-oplossingen veel andere functies uit verschillende gebieden. Veel systemen zijn ook beschikbaar op mobiele apparaten. Niet elk bedrijf profiteert echter automatisch van het gebruik van alle beschikbare functies. 

Vereisten voor een CRM-systeem 

Het gaat eerder om het vinden van het juiste scala aan functies voor uw eigen bedrijf. Kortom, CRM voor ZZP’ers hebben al genoeg met een basisbereik aan functies. In de regel geldt: hoe groter het bedrijf wordt, hoe hoger de eisen voor geschikte CRM-software. 

De brancheaffiliatie van uw eigen bedrijf heeft ook invloed op de eisen voor een bedrijfssoftware. E-commerce vereist bijvoorbeeld andere functies dan de financiële sector. In het volgende willen we daarom de belangrijke kenmerken van een CRM-software voor autoverhuurbedrijven nader bekijken. Er zal met name worden onderzocht in hoeverre het gebruik van een geschikt systeem ook een positief effect kan hebben op de tevredenheid van de eigen klanten. 

CRM-software voor autoverhuurbedrijven 

Autoverhuurbedrijven zijn ondergeschikt aan de lease-industrie. Ze bieden klanten de mogelijkheid om een droom te realiseren of om een aanstaande verhuizing zo snel en efficiënt mogelijk af te handelen. Aanbiedingen op maat en “all-round zorgeloze pakketten” spelen een steeds belangrijkere rol. 

Aanbiedingen op maat 

Klanten moeten daarom de mogelijkheid krijgen om alle vereiste producten en diensten uit één enkele bron te verkrijgen. Zo bieden tal van autoverhuurbedrijven niet alleen verschillende bestelwagens aan, maar bieden ze ook verhuisdozen en spanbanden aan als onderdeel van verhuispakketten. 

Door gebruik te maken van geschikte CRM-software zijn autoverhuurbedrijven in staat om hun eigen klanten beter te begrijpen. In tijden van hoge, veranderende klantverwachtingen wordt een zo volledig mogelijk klantbegrip steeds noodzakelijker. Dit is de enige manier waarop autoverhuurbedrijven continu kunnen inspelen op de wensen en behoeften van hun eigen klanten en zich proactief kunnen onderscheiden van de concurrentie. De klant zelf profiteert uiteindelijk van interessantere aanbiedingen die echt zijn afgestemd op zijn behoeften, 

Boekingsportalen 

Daarnaast veel autoverhuurbedrijven op digitale boekingsportalen. Deze zijn meestal beschikbaar op uw eigen website of in een app. Via boekingsportalen hebben klanten de mogelijkheid om de beschikbaarheid van het voertuig te controleren of om het gewenste voertuig bindend te reserveren. 

Er is geen behoefte aan een telefoontje. Dit heeft als voordeel dat klanten ook buiten kantooruren voertuigen kunnen reserveren. Dit verkleint de kans dat potentiële klanten buiten hun eigen kantooruren een andere provider kiezen. De klant krijgt zelf volledige flexibiliteit bij het boeken van zijn gewenste voertuig. 

Conclusie: Bedrijven en klanten profiteren 

Samenvattend kan worden gezegd dat zowel autoverhuurbedrijven als hun klanten veel kunnen profiteren van het gebruik van geschikte CRM-software. Om het volledige potentieel van een dergelijk systeem te ontvouwen, moet het in staat zijn om de specifieke processen van het bedrijf volledig digitaal in kaart te brengen. 

Als dit het geval is, krijgen bedrijven een waardevolle helper in het dagelijks leven. Dit stelt hen in staat om administratieve processen te versnellen en hun eigen klanten beter te begrijpen. De klant profiteert uiteindelijk van op maat gemaakte aanbiedingen en snelle, persoonlijke klantenservice.